Spanning is de toekomst

Spanning in het onderwijs

‘Vergelijken we de situatie van de technische ontwikkelingen in Nederland met de Tour de France, dan rijden wij net voor de bezemwagen uit’, aldus Ton Vaes, elektro-expert en docent Maritieme Academie IJmuiden. We staan op de drempel van revolutionaire ontwikkelingen. De elektrische voortstuwing staat in de praktijk nog in de kinderschoenen. Degenen die ervoor kiezen zijn de pioniers te vergelijken met de ontwikkelaars van de eerste mechanisch voortbewogen ‘koetsen’ aan het einde van de 19e en begin 20ste eeuw.

Operatie Boeggolf

Het wetenschapsniveau in Nederland is hoog en behoort tot de tien beste in de wereld, maar de toepassing van de wetenschappelijke resultaten in de praktijk blijkt een ander verhaal. In een aantal  projecten werken bedrijfsleven en wetenschap intensief samen. Het Boeggolf project was een samenwerking tussen TNO, TU Delft en Waternet (Amsterdam). Waternet heeft in 2011 en 2012 vijf van haar vaartuigen uitgerust met schone motoren. Er zijn metingen gedaan aan deze vaartuigen qua uitstoot en vaarprofielen. De kennis die met dit project is verkregen, is gedeeld met leveranciers, rondvaartbranche, kennisinstituten, gemeentelijke diensten en andere overheden. Het project is intussen beëindigd en wordt nu voortgezet gedurende tien jaar. Er wordt gekeken naar standaardisatie aandrijving, levensduur aandrijving, verbetering van de accu’s, energiebesparing op de hele keten etc.. TNO en de TU Delft bedenken en ontwerpen de een na de andere verbetering. De vorm van de romp, de plaatsing van de batterijen in het schip, de optimalisering van de accu’s, de stabiliteit bij de vervanging van de dieselmotoren door elektrisch aangedreven motoren, etc.. En ook deze kennis wordt weer gedeeld.

Nieuwe varen

Te ervaren hoe het is een elektrisch voortgedreven schip te sturen is een bijzondere ervaring. De rondvaartschippers in de Amsterdamse grachten weten er alles van. Amsterdam heeft zich ten doel gesteld in 2025 de grachtengordel emissievrij te laten zijn. Rondvaartrederijen doen er alles aan de schepen om te bouwen en het personeel op te leiden in het omgaan met elektrische voortstuwing. ‘Ik mis het geluid van de dieselmotor’, zegt een leerling weemoedig en ‘historische schepen van honderd jaar oud moesten niet verplicht omgebouwd worden’.  En toch gebeurt het in Amsterdam. Schepen die in een beperkt gebied varen zijn uitstekend geschikt voor volledig elektrische voorstuwing. Zij kunnen wel regelmatig voor langere tijd afmeren bij een laadstation in tegenstelling tot de binnenvaart.

Techneuten gevraagd

Tien jaar geleden kozen nog zo een 22000 studenten de richting techniek in het MBO, nu is dat aantal gedaald tot 2200. Een daling van 90%. Wanneer alle studenten HBO-elektro techniek (dus de techneuten en niet de programmeurs en computerspecialisten) in Nederland bij elkaar zijn is het een klasje vol. Het gevolg is dat bedrijven zich vestigen in landen waar technisch personeel voorhanden is, technische bedrijven vacatures niet ingevuld krijgen en de ontwikkeling van nieuwe technologieën die in de praktijk toepasbaar zijn stagneert. Ton Vaes is een van de schaarse docenten elektrotechniek die de ontwikkelingen op de voet volgt. Hij zou wensen dat veel meer jongeren kiezen voor deze richting, waarin volop interessant werk te vinden is. Kiezen voor techniek brengt je leven op spanning.

truus den hartog

info@routard.nl

06 11 010 357

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *