Essentie

In publicaties over de binnenvaart en de zeevaart staat de techniek op de eerste plaats. Wat is er nieuw uitgevonden, wie heeft het al of is van plan ermee te gaan werken, welke voordelen biedt het en wat zijn de nadelen, met welke kinderziektes heeft het te maken. Boeiend en interessant ongetwijfeld. En van het grootste belang voor de ondernemers om op de hoogte te blijven van de nieuwe ontwikkelingen. Op de tweede plaats komt het economisch aspect. Dat heeft met alles te maken. Maar waarom kies je voor het water? Wat zijn de drijfveren en welke route ernaar toe is genomen?

De opleiding is waarmee het begint. De motivatie en de inspiratie komen daar tot bloei. En juist over het onderwijs wordt maar weinig gepubliceerd.

Dat ik het meeste met water op heb mag duidelijk zijn. De zee, rivieren of meren boeien mij meer dan uitgestrekte bossen. En zo is ieder mens anders.

Tot nu ….
Mijn werkend leven is nogal gevarieerd. Na alle facetten van de horeca te hebben doorlopen wist ik dat dat het niet was. Een studie Frans was spannend en genieten en leidde op voor het onderwijs. Lesgeven is een van de mooiste beroepen. Toen kwam de managementcultuur in het onderwijs. Het werd tijd om wat anders te gaan doen. Zo ben ik bij contractonderwijs gekomen. Het regelen van cursussen, de onderhandeling, het zoeken naar de juiste trainer is weer heel anders dan lesgeven. En toen kwam de Maritieme Academie in beeld. Het water en het regelen van projecten kwam samen.
Nautische Digiframes, IGO2C (inderdaad ‘I go to sea’), en vele andere projecten maakten het werk boeiend. En nu …
Met pensionering heb ik niet zo veel. Waarom zou je? Het leven gaat toch door en reizen en genieten doen we wel, gepensioneerd of niet.
Het schrijven trekt nu het meest. Schrijven over opleidingen in zee- en/of binnenvaart, over mensen die enthousiast vertellen over hun vak, over leerlingen die hun droom achterna gaan, over gewoon bijzondere mensen die hun vak in de zee/binnenvaart met hart en ziel uitoefenen.

Op het ogenblik zijn er vele nieuwe ontwikkelingen in zowel de techniek als in de wet- en regelgeving betreffende de zee- en binnenvaart. Zoals het hybride/elektrisch varen dat zowel een besparing oplevert als milieuwinst. EDINNA, opgericht in 2008, de vereniging die de binnenvaartscholen in Europa en zelfs daarbuiten verbindt.