Scheeps- en Jachtbouw al eeuwen in het dna van Nederland ….

oktober 2018

Waarom is het dan toch zo lastig om voldoende personeel te trekken voor deze mooie branche? “Het is een technisch verhaal”, zegt Richard Mittertreiner, praktijkopleider bij Feadship partner Koninklijke De Vries Scheepsbouw in Aalsmeer op de oriëntatiemarkt voor de derde jaars VMBO-ers op het ROC Nova College in Hoofddorp. “Techniek is boeiend en uitdagend en kent vele richtingen. Van lassen tot het uitdenken van toepassingen aan de tekentafel. Als je iets met water of bootjes hebt, wat is er dan mooier dan je werk ervan te maken?”

Het te kort aan personeel speelt al jaren in de Scheeps- en jachtbouw sector. In de crisistijd was het even iets minder urgent. Nu speelt het probleem volop. De markt van met name grote, dure jachten trekt aan. Nederland staat na Italië en Griekenland op de derde plaats in de wereld. De orderportefeuilles zitten vol voor de komende vijf jaar. Om aan goed opgeleid personeel te komen zijn ze bij Feadship een interne opleiding gestart. Uit nood geboren. Koninklijke De Vries Scheepsbouw in Aalsmeer en Royal van Lent op de Kaag gaan hierin voor Feadship samen in de financiering van de opleiding met de Jacht- en scheepswerf Gouwerok in Aalsmeer en Akerboom Yacht Equipment in Leiden. De Klerk Binnenbouw in Moordrecht en Van der Loo Yachtinteriors in Waddinxveen doen ook mee. Jaarlijks volgen ongeveer 49 leerling die in dienst zijn bij de bedrijven in het Feadship Bedrijfsopleidingscentrum een mbo-opleiding richting metaal/werktuigbouw of jachtschilderen.

Bij Koninklijke De Vries Scheepsbouw in Aalsmeer stromen per jaar ongeveer 8 leerlingen in die de 3-jarige BBL-opleiding volgen in samenwerking met MBO Rijnland en ROC van Amsterdam. Als je als 16-jarige instroomt zijn er uiteraard beperkingen in de bediening van bepaalde apparatuur en in werktijd. De leerlingen werken en leren 4 dagen in de week in de praktijk op de werkvloer en volgen één dag per week het theorie onderwijs in de bedrijfsschool. Ze krijgen een salaris en de opleidingskosten worden betaald door de werkgever. Opvallend is dat zo weinig meisjes ervoor kiezen. Bij De Vries Aalsmeer werken ongeveer 400 mensen waarvan 200 op de werkvloer. Van deze 200 zijn er maar drie vrouwen werkzaam. Wieteke Peters is één van de meisjes. Na de afronding van haar opleiding houtbewerking aan het HMC Amsterdam(Hout- en Meubileringscollege) heeft zij gesolliciteerd bij De Vries Aalsmeer en is onmiddellijk aangenomen. Zij heeft het naar haar zin en werkt er met veel plezier. Zij kan goed overweg met haar collega’s, wordt ondersteund in haar werk en leert zij elke dag bij. Dat geeft haar veel voldoening.

Het VMBO Rijn-, kust- en binnenvaart biedt eveneens sinds een aantal jaren de richting Scheeps- en jachtbouw aan vanaf het derde jaar naast de richtingen Rijn- en Binnenvaart, Haven en (lucht)vervoer, Wegtransport en logistiek. De uitstroomrichting Scheeps- en Jachtbouw wordt aangeboden bij het STC in Rotterdam en bij het Maritiem College Velsen. Een goede voorbereiding in een veilige praktijkomgeving op de MBO opleiding. De MBO opleiding wordt gegeven aan het STC in Rotterdam en in Sneek ROC Friese poort. Er zijn te weinig aanmeldingen om de opleiding te starten in Amsterdam (ROC van Amsterdam) of IJmuiden (Maritieme Academie).

Bij De Vries Scheepsbouw Makkum in Makkum is de bedrijfsopleiding eveneens succesvol. Daar volgen 27 leerlingen hun mbo-opleiding in samenwerking met het ROC Friese Poort, verdeeld over de opleidingen Meubelmaker, Scheepsbouwer en Jachtschilder.

truus den hartog/routard.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *